fredag 23 december 2011

Kort om Julens innebörd

Vänder mig nu till människor som inte vet så mycket om det kristna budskapet. Skall försöka fatta mig kort. Att jul innebär att fira Jesu födelse vet ju de flesta. Men varför kom han? Bibeln lär att Gud är allsmäktig, det vill säga kan göra vad han vill. Och att Gud är treenig, det vill säga Fadern, Sonen och den Helige Ande. Gud är också Skaparen. Han skapade allt som finns till. Men människorna som blev skapad av en kärleksfull Gud vände sig bort ifrån honom och gick sin egen väg, fylld av synd. Gud älskade oss så mycket att han sände sin älskade Son Jesus (som också var med och skapade människorna eftersom han också är Gud). Jesus kom för att dö på ett kors för att ta hela mänsklighetens synd på sig och lida i människors ställe, för att alla skulle gå fria och bli förlåtna och bli försonade med Gud. Vad behövs för att bli försonad med Gud? Jo du bestämmer dig för att tro att Jesus kom och tog all mänsklighetens synd på sig och dog på korset och att han uppstod på tredje dagen. Tro att Gud älskar dig och gjorde detta för att du skall bli förlåten all synd och få evigt liv och komma till himlen. Gud vill inte att någon enda av oss skall gå förlorad och hamna i helvetet. Helvetet var berett av Gud för Satan och hans änglar och inte för människan. Men för den som säger nej tack till Jesus finns det inget hopp att undvika detta.
Därför råder jag dig att knäppa dina händer om du aldrig har gjort det förut. Bed så här: "Gud i himlen jag bestämmer mig för att tro att Jesus kom för att dö och lida i mitt ställe att han uppstod på tredje dagen och jag tar emot Jesus som Herre och frälsare i mitt hjärta. Förlåt mig allt jag gjort som inte behagat dig, all synd. Från och med nu vill jag lyda dig, i Jesu namn Amen".
Gör du det blir du Guds barn och förlåten precis allt ont du någonsin gjort och du får evigt liv. Gud och änglarna i himlen jublar av glädje. Hör av dig till mig om du bestämmer dig för att tro på Gud. God Jul och mycket välsignelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar